Renkler, Fırça Darbeleri ve Asya’nın Resimleri

Resim yapmak insanı epey rahatlatan bir uğraş ama buna vakit bulmak her zaman mümkün olmuyor, özellikle de ayrıntıların çok olduğu bir resimden bahsediyorsak. Geleneksel Asya resminde ise çoğunlukla fazla ayrıntı yerine daha sade bir atmosfer ve az sayıda rengin etkili kullanımına yönelik bir eğilim vardır. Hatta bazen sadece siyahın kullanıldığı ya da buna sadece birkaç parlak rengin ilave edildiği etkileyici resimlerle karşılaşmak mümkün olur. Çoğunlukla arka plan boş bırakılır ya da sönük bir geçişle kısmen belli olacak şekilde resme eklenir. Etrafı boşuklardan oluşan ama yerel ayrıntıların olduğu ya da tümüyle kaba hatlardan oluşan resimlerin kendine özgü güzellikleri olabilir.

Asya resminin bu tarzı aslında geleneksel tarzdaki fırçaların kullanımıyla yakından ilişkilidir. Eski zamanlardan beri yazı karakterleri de fırçalar kullanılarak yazıldığından, ince ve kalın çizgileri ve ikisi arasındaki geçişleri oluştururken edinilen ustalık, kendini resimde de gösterir. Bu aynı zamanda sanki yazıdan resime, resimden yazıya bir geçiş olacakmış gibi bir hisse de yol açabilir. Ayrıca değişik renklerdeki Çin mürekkepleri de resimlerin karakteristik tarzlarına katkıda bulunur. Çin mürekkebi, Batı mürekkebine kıyasla uzun yıllar boyunca parlaklığını kaybetmeden zamana direnebilir. Kâğıda ya da ipeğe sürülen bu parlak renkler, aradan uzun zaman geçtikten sonra bile yeni çizilmiş izlenimi verebilir.

Evet, resim pek güzeldir, sade ve estetikse iç rahatlatır da nereden çıktı şimdi bu? Durup dururken çiçek ve böcek resimleriyle ilgili yazı da yazdık iyi mi? Tamam sert bir kıştan sonra bahar geldi, herkes etkileniyor, hayalgücü hareketleniyor da bu sanki biraz hüzünlüymüş gibi de geliyor bana, bu tür sert geçişler zamanın geçişini daha keskin bir biçimde hissettiriyor sanki. Ya da ben bu aralar fazla mı hayal kurmaya başladım? Yoksa ben de ‘Sisifos’un cezasına mı çarptırıldım? Her seferinde yeni baştan başlamak zorunda kalacağım ve hiçbir zaman tepeye çıkartamayacağım bir kayayı yuvarlayıp duruyor muyum?

Bu yazı Kategorisiz içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Renkler, Fırça Darbeleri ve Asya’nın Resimleri için 4 cevap

  1. Mikal Zia dedi ki:

    Bir kac Cin ve Kore donem filminde gormustum bunlara benzer geleneksel resimleri. Resim cizerlerken karakterleri on plana cikarip geri plandaki aksiyonu ve karmasayi neredeyse tamamen saf disi birakmalari cok cok hosuma gitmisti. Ihtisamliligin o buyuk egosu yerine sadeligin alcakgonullulugunu ve guzelligini secmeleri dunyayi batidan ne kadar farkli algiladiklarini gosteriyor.. Bir de Japonlar degil ama Koreliler film afislerinde buna cok benzeyen bir stili benimsemisler. Cekik gozlerini gormeseniz bile o afisin kesinlikle bir Koreliye ait oldugunu hemen anlayiveriyorsunuz :)
    Onceki yazin “Karanlik Madde” ile ilgili olunca simdi boyle canli renkler, kediler ve baliklar… Kesinlikle keskin bir gecis oldu, ama guzel oldu :) Eline saglik…

    • 희망 dedi ki:

      Aslında sadece arka planlardan oluşan resimlerin de kendine göre güzellikleri olabilir. Ama Asya’daki bu tarzda sadelik ve az sayıda fırça darbesiyle oluşturulan bir güzellik olduğu için biraz daha değerli oluyor sanırım. Çünkü çok sayıda fırça darbesiyle resmi mükemmelleştirmek mümkün olabilir belki ama az hareketle güzelliği yakalamak daha zordur.
      Film afişlerinde de daha az ayrıntı belirtmek iyi fikir olabilir, içeriği daha sade anlatmak açısından.
      Karanlıktan renklere sert bir geçiş var belki ama bence siyah da güzel bir renktir :)
      Teşekkür ederim.

  2. vildan dedi ki:

    bence bu geleneksel resimler çok hoş gözüküyo.yani böyle tablonun her yerini boyayla doldurmak yerine varla yok arası sadece ana hatları we anlatılmak istenen temayı öne çıkarmak daha hoş sanki.hele 2. resimdeki suyun içindeki taşlar gerçek gbi.

    • 희망 dedi ki:

      Evet, hem göze daha hoş görünüyor hem de resmin geri kalanını bakan kişinin kendi hayalgücüyle tamamlayabilmesine olanak sağlıyor.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s