Kore’de Sokak Yemekleri

Kore’ye dışarıdan bakıldığında en belirgin kültürel farklılığı yemekleridir sanırım. Çok çeşitli tarifler ve renkli görüntülerle kendine özgü bir havası vardır Kore mutfağının. Ancak bunun dışında Kore’de bir de oldukça yaygın olan sokak yemeği kültürü mevcuttur. Büyük şehirlerdeki büyük küçük neredeyse tüm caddelerde karşılaşabileceğiniz sokak yemekleri gündelik hayatın önemli bir parçasıdırlar. Bu yemekler genellikle ponjangmacha adı verilen seyyar arabalarda satılır. Özellikle de akşamın ilerleyen saatlerine doğru satıcıların sayısı hızla artmaya başlar. Bunda restoranların kapanıp alternatiflerin sayısının azalmasının da payı vardır elbet. Bir de fiyatlar diğer mekânlara göre karşılaştırılamayacak kadar ucuzdur. Öyle ki cebinizde fazla para olmadan sadece sokak yemekleri yiyerek epey bir süre idare etmeniz mümkün. Ama sağlık ve hijyen konusu biraz tartışmalı olabilir tabi. Bu sokak yemeklerinden birkaç tanesine kısaca değinmek istiyorum.

Sokak satıcılarının favori yiyeceklerinden birisi kurutulmuş mürekkep balığıdır. Bacakları ve gövdesi ayrı ayrı yeniyor. Servis edilmeden önce de tereyağına batırılıyormuş. Yiyenler beğeniyorlar genellikle ama pek bana hitap eden bir şey olduğunu söyleyemem. Bir de bazı dizilerde de karşılaşılıyor galiba bununla, mürekkep balığının bacağı ağızda çiğnenirken başka işler yapan insanları görmek olası sahnelerden sayılabilir. Ayrıca bunun ahtapot versiyonu da var. Bir başka sokak yiyeceği ise balık biçimli görünüme sahip ekmek tarzı bir yiyecek. Aslında ekmekle ilgisi yok, kırmızı fasülyeden yapılıyor ve balık şekli veriliyor. Sanki balık yiyormuşsunuz gibi ama tadı bambaşka, ayrıca oldukça doyurucu olduğu söyleniyor. Bunu denemek ilginç olabilir.

Hoddeok denilen şekerli ve tarçınlı yuvarlak bazlama tarzı yiyecek de ilginç seçenekler arasında. Kıtır kıtır olan ve yumuşak olan tipleri var. Kıtır kurabiye gibi olanından yemiştim, yumuşak olanının da marketten hazır unlu biçimini alıp daha sonra evde yapıp yemiştim. Öyle ekstra bir tadı yok ama diğerlerine göre daha iyi bir alternatif bence. Bunun tuzlu olanı olarak adlandırılabilecek çon var bir de. Soya fasülyeli ya da pataesli olanlarından yemek mümkün. Ben soyalısından denemiştim ama sanırım patateslisi daha iyi bir tada sahip olabilir. Çünkü soyanın o ağır kokusu alışkın olmayanlara pek hoş gelmiyor.

En çok bilinen sokak yemeklerinden birisi de balık keki. Balık ve patates karışımı olarak yapılıyor. Hiç denemedim ama kulağa en makul gelen sokak yiyeceği olduğunu düşünüyorum. Evde yapımı da kolay görünüyor, bir ara yapıp denemek lazım. Ddeokboggi de en popüler yiyecekler arasında. Daha önce restoranda yapılan versiyonundan bahsetmiştim. Sokakta satılanları biraz daha basit oluyor, ama ayaküstü atıştırmalık olarak iyi bir seçenek olabilir.

Bir de çubuklara takılıp yenen yiyecekler var. Tabii en bilinenleri etli olanlar, mesela sosisin arasına pirinç koyup haşlanıyor ya da tavuk pişirilip çubuğa takılıp öyle servis ediliyor. Bunları denememeyi tercih ediyorum. Başka ilginç çubuklular da var, mesela mısır taneleri sosisin dışına kaplanıp çubuğa takılarak yenileni var ya da aynı şeyin patates kızartmaları için yapılanları var. Bir başka ünlü sokak yemeği ise mandu yani bizim bildiğimiz anlamıyla mantı. Tabii onlarınki daha büyük boyutta olanı ve içine çok değişik şeyler konulabiliyor. İçine ne konulduğuna bağlı olarak denenebilir belki.

Bunların hepsi güzel, iyi, hoş, denenebilir olanları da var fakat sağlık ve hijyen açısından durum nedir derseniz orası biraz karışık. Hepsinin aynı hijyen kalitesini sağlayabildiğini pek düşünmüyorum doğrusu, o yüzden o kısım benim için epey büyük bir soru işareti. Sürekli bunlardan yemenin pek sağlıklı olduğu da söylenemez elbette ama ucuzlar işte, kısa bir süreliğine az parayla idare edeceğim diyorsanız bu dezavantajları da göze alacaksınız artık.

Bu yazı Kategorisiz içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Kore’de Sokak Yemekleri için 13 cevap

  1. denizborulcesi dedi ki:

    Güzel bir yazı olmuş, eline sağlık. Acıktım vallahi :)

    • 희망 dedi ki:

      Gerçi hepsi herkese hitap etmez belki ama değişik yemekleri birarada görmek insanı acıktırıyor :)

      • denizborulcesi dedi ki:

        favorim balık görünümlü ekmeğimsi olan, fotoğrafların etkisi büyük!
        benim için koku çok önemlidir, günün birinde karşılaşırsam büyük ihtimalle kokuları nedeniyle denemem diye düşünüyorum.

  2. Mikal Zia dedi ki:

    Kore ve Japon mutfagindan denemek istedigim bir suru yemek var. Kore’den en cok jajangmyun ve meyhane pilavi gibi gorunen bibimbap’i merak ediyorum mesela. Suan cok ac oldugum icin mandu ve hoddeok’ta cekti canim…Icinde hayvan olmayan herseyi yiyebilirim bence Asya’da.Sebzeli yemekleri de cok hos gibi.

    • 희망 dedi ki:

      Bibimbap, sosları iyi ayarlandığı takdirde en güzel yemeklerden biri bence. Hayvansal olanlara ben de biraz uzak duruyorum doğrusu, bir de yapılışını gördüklerini denemek daha kolay oluyor, bu açıdan hoddeok ve çon ideal sanırım.

  3. 4astrea dedi ki:

    Yine ülkemize benzer özelliklerden biri dışarıda her çeşit yiyecek satılıyor ve bunlarla tıka basa doymak mümkün^^
    En çok denemek istediğim balık keki, tabi ki diziler yüzünden :D
    Aslında günümüzde pek sıcak bakılmıyormuş bu dışarıdaki yiyeceklere dediğin gibi daha çok maddi durumu pek iyi olmayanlar tercih ediyormuş. Bir de böyle arada nostaji yapmak isteyenler:)
    Ellerine sağlık yine bilgi dolu bir yazı^^

    • 희망 dedi ki:

      Satıcı sayısı ve yiyecek çeşidinin ülkemize göre daha fazla olduğu söylenebilir.
      Bu yiyeceklere pek sıcak bakılmıyor diyenlere de bakma sen, yiyen yiyor, hiç müşteri sıkıntısı çekmiyorlar :)

  4. dib dedi ki:

    kahretmeye ki, pis lezizdir :)

  5. Neo dedi ki:

    Son zamanlarda uzakdoğu ile ilgili en faydalı bilgileri aldığım blogların başında geliyor burası :) Tebrik ediyorum. Güzel yazılarınızın devamını bekliyorum efenim :)

  6. 희망 dedi ki:

    @dib; O yüzden sokak yemeği kültürü hiç bitmiyor :)

    @neo; Teşekkür ederim, yazılara devam edebilmeyi umuyorum :)

  7. SONO dedi ki:

    Merhaba,

    yazılarınızı okudum 31mart gidiyorum bakalım neler yaşayıp görebileceğim.

    heyecanlıyım güzel bilgiler için teşekkürederim.

  8. beyza dedi ki:

    balık m kekinin gu jun pyonun yediği halde tarifini verirmisiniz

  9. Eylul Cho/Choi dedi ki:

    yazida paylasilan resimlerdekilerin neredeyse hepsini tattim, su sosis gorunumlu sis haric. her biri cok lezzetli ve cok da berbat bir hijyen yoksunlugu soz konusu degil.
    bir de yenilerde tavuk doner durum isine girmisler. kucuk lavaslara tavuk doner koyuyorlar, ince dogranmis lahana ve mayonezle satiyolar….

    aciklayici bir yazi, tesekkurler.

Bir Cevap Yazın

