Yağmur, Şemsiye ve Asya’da Güneşli Havalar

Yağmurda ıslanmak pek hoştur, güzeldir ama bu sadece üzerimizdekilerin ıslanmasından rahatsız olmayacağımız anlar için geçerli tabii ki. Böyle durumlarda şemsiye taşımak kaçınılmazdır, hem zaten ıslanmadan kendimizi kuruya alıp yağmuru seyretmenin de keyfi başkadır. Yani buradan çıkaracağımız sonuç; şemsiye denilen şey yağmurlu havalarda kullanılmak için tasarlanmıştır. Fakat birazdan göreceğimiz gibi bu herkes için böyle değil. Burada bir şemsiye güzellemesi yapmak isterdim ama çok zorunlu haller dışında pek şemsiye kullanan birisi olmadığım için buna yeltenmeyeceğim. Fakat yine de şemsiyeleri severim, zaten benim şemsiye kullanmaya yeltendiğim havalarda da yağmur öyle şiddetli yağar ki şemsiye kullanmak üzerinizdekilerin ıslanmasına engel olamaz, böyle bir durumla karşılaşıp hayatımın ilk poşet yağmurluğunu giymem de Beijing’deki yağmurlu bir yaz gününe rastlar (hiç şaşırtıcı değil, çünkü oranın yağmuru buranınkine pek benzemiyor).

Gel gör ki mesele Asya olunca işler yine değişiyor, çünkü burada şemsiye demek güneşli havalar demek. Elbette yağmurda da şemsiye kullanıyorlar ama özellikle yaz aylarının en parlak sıcak günlerinde sokaklar şemsiyeli kadınlarla dolup taşıyor. Neredeyse şemsiyesiz olanına rastlamak mümkün olmuyor. Sonra buraya geri dönüp de yazın kimseciklerin şemsiye kullanmadığını görünce kendinizi boşlukta hissediyorsunuz. Ben de onlara özenip bi şemsiye kapıp dışarı çıkayım diye düşünmüştüm ama sonradan farkettim ki bu bayanlara özgü bir şeymiş, neyse yanlış anlamalara mahal vermeyelim en iyisi deyip bu kararımdan vazgeçtim tabii. Güneşte şemsiye kullanımının da eskilere dayanan nedenleri var elbette, açık ten rengi daha çok üst sınıftaki insanlara özgü bir şey kabul edildiği için (e malum alt tabakadakiler pirinç tarlasında çalışıp bronzlaştığı için) genç kızlar ve kadınlar tenlerini güneşten korumak isterlermiş, esas mesele buymuş, güneşin zararlı ışınlarından korunmak falan bahane yani.

Bize daha çok yağmuru hatırlatsa da şemsiyenin tüm dillerdeki kelime anlamı aslında güneş ya da gölgeyle ilgili. Çin’de yaklaşık üç bin yıl önce ilk üretildiğinde de bu amaç gözetilmiş, sonradan suya dayanıklı olanlarını da yapmışlar da yağmurda kullanmak akıllarına gelmiş. Asya şemsiyeleri daha çok iki malzemeden yapılıyor; kâğıt ve ipek. Normal olarak kâğıttan yapılanları sadece güneşli havalar için üretiliyor ama ipek olanlar her durumda kullanılabilir. Gövdesi ise bambudan yapılıyor ve bu yüzden de taşıması çok rahat oluyor. Fakat görüntü olarak bana şemsiyeden daha çok uçurtmayı anımsattığını söylemeliyim. Bu basit biçimli ve hafif şemsiyeler çeşitli desenlerle süslendiğinde olağanüstü güzellikte eserlerle karşılaşmak mümkün olabiliyor. Kâğıdın ayrı ipeğin ayrı güzelliği var, burada bulabilsem kendime bir tane almak isterdim ama birisine hediye etmek daha iyi fikir galiba.

Yağmur şemsiyeleri genelde koyu renkli olurlar, fakat güneşte kullanılanlar açık renkli olmak zorunda tabii ki, hatta çoğu zaman beyaz renkliler tercih ediliyor ama diğer tonlara da rastlamak mümkün. Şemsiye denilince aklımızda hep belirli bir biçim tasarlıyoruz. Sapından tuttuğumuz ve tepemizde duran bir yarıküre. Fakat durum sadece bundan ibaret değil. Aslında değişik şekillerde ve desenlerde şemsiyeler de var. Mesela bulut şemsiyeleri, çanta şemsiyeler, ayaklı şemsiyeler vs vs. Bu ilginç şemsiye tasarımlarını şurada görebilirsiniz. Ayrıca çanta şemsiyenin nasıl işlediğini de buradan öğrenebilirsiniz.

Peki, her şey iyi güzel de yağmurda koşmak mı yoksa yürümek mi daha az ıslanmayı sağlar? Eeee, evet, sanırım bu başka bir tartışma konusuydu, yazıyı burada kapatsam iyi olacak galiba.

Bu yazı Kategorisiz içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Yağmur, Şemsiye ve Asya’da Güneşli Havalar için 11 cevap

  1. aslında güneşli havada şemsiye kullanılması diyince bi an fransızların kullanma amacından bahsedeceksin sandım korktum “hâlâ mı” diyecektim sonra güneşten korunmaktan bahsedince rahatladım :D cidden şekilleri çok güzel ipek olandan görmedim ama kağıt olanlar çok güzel :D
    bulut şeklinde olan pek kullanışlı gelmese de diğerleri çok iyiymiş ya :D

    o soru çok sinir bozucu koşunca yağmuru kestiğimiz için ıslanırız, yürürken yavaş olduğumuz için anlamış değilim o muhabbeti hiçbir zaman fff

    • 희망 dedi ki:

      Şemsiyenin Avrupa’ya gelişi 17.yy civarında ve Fransızların kafalarına ‘bazı şeyler’ düşmemesi için kullanmaları o zamanki kendi kültürleriyle ilgili tabii :)
      İpek olanlar şeffaf olduğu için ayrı bir güzellikleri var ve de çok hafifler. Bulut şemsiyesi pek kullanışlı değil evet ama tasarım açısından ilginç bence.
      Yağmurda yürüme koşma meselesi ise uzun hikâye :)

  2. makinosev dedi ki:

    Ellerine sağlık, keyifle okudum yazını, şems kelimesinin güneş anlamına geldiğini öğrendiğimden beri çok daha ilginç gelmişti şemsiye olayı :) verdiğin linkteki tasarımlar da şahaneymiş, çok keyifli bir yazıydı, tekrar eline sağlık :)

    • 희망 dedi ki:

      Teşekkür ederim. ‘Şems’ güneş anlamına geliyor, ‘umbra’ ise gölge demek, yani yağmurla pek ilgileri yok :) Tasarımlar ilginç gerçekten, aslında kalp, iki kişilik ve fırtına şemsiyelerinin yaygınlaşma ihtimali olabilir belki. Ama en güzeli gökyüzü desenli olanı bence.

      • makinosev dedi ki:

        ben hepsine bayıldım, tumblr da gökyüzülü olan şemsiyeyi görmüştüm ama diğerlerini ilk defa görüyorum :) kalp, sırt ve omuz şemsiyesi ile yerde dik durabilen şemsiyelrde benim favorim :) gerçi en iyisi fırtına gb duruyor :)
        tekrar ellerine sağlık…

  3. bunusevdim dedi ki:

    Şu kağıt şemsiyeler beni çocukluğuma götürdü. Annem o zamanlar çok şık doğu işi bir kağıt şemsiye almıştı da holün lambasına asmıştı. İnanılmaz dekoratif bir şeydi, ben de bulursam bir gün o amaçla alacağım.
    Yağmurda şemsiyesiz dolanmayı pek severdim ama günün birinde sırılsıklam ıslanınca düşüncelerim değişti :)
    Şemsiye tasarımlarına da bayıldım bu arada. Ben çok seviyorum çeşit çeşit şemsiyeyi. Ama Nubrella ve türevleri hariç. Ne o öyle astronot gibi dolanıyorlar ortalarda piii.

    • 희망 dedi ki:

      O kâğıt ve ipek şemsiyeler harika, kullanmaktan çok dekoratif amaçla daha güzel durur zaten, mutlaka bir yerlerden bulmalıyım :)
      Ben hâlâ severim yağmurda şemsiyesiz dolanmayı, çünkü bir kez şemsiyeliyken de sırılsıklam ıslanmıştım, o yüzden pek fark etmiyor benim için, ama sen yine de şemsiyeni yanına almayı unutma :) Ayrıca, güneşte şemsiye kullanmak bana daha iyi bir fikir gibi geliyor.
      Nubrellalar pek kulanışlı değil gerçekten de, aslında ordaki tasarımlardan çok daha fazlası da yapılabilir düşününce, biraz hayalgücünü çalıştırmak yeterli.

  4. diaboloviolette dedi ki:

    eğlenceli bir yazı olmuş. yalnız insanlar üşenmiyorlar o kadar büyük şemsiyeleri taşıyorlar yahu. ben başaramıyorum bu şemsiye işini. güzelim şemsiyeleri unuturdum sağda solda yazık olurdu sonra:) eline sağlık..

    • 희망 dedi ki:

      Teşekkürler. Doğrusu benim de pek şemsiye kullanmıyor oluşumun nedeni taşımaya üşeniyor olmam, yanımda sürekli bir çanta taşısaydım muhtemelen içinde bir şemsiye mutlaka olurdu :)

  5. Lise hazırlığa gittiğim zamanlarda Thoughts and Notions diye bir kitabımız vardı.İcatları,hangi ülkeye ait olduklarını,kullanma amacını ve icat edenin kimliği anlatılıyordu.Baya baya fayda saçıyordu yani :D Yazıyı okuyunca o kitap aklıma geldi.Kitapta şemsiyenin icadını Antik Mısır’a dayandırıyorlardı hatırladığım kadarıyla.İlk düşünce dediğin gibi güneşten korunmaktı.Çin mi Mısır mı tekrar bakmalıyım o zaman.İki arada kaldım şimdi ben.Şemsiye tasarımları çok güzelmiş ama ben de şemsiye taşımaktan nefret edenlerden biri olduğum için uzaktan bakmakla yetindim.Yazı yine çok güzeldi,ellerine sağlık.

    • 희망 dedi ki:

      Şemsiye değişik yerlerde birbirinden bağımsız olarak icat edilmiş aslında. Mısır’daki kullanımı biraz daha eski olabilir belki ama Mezopotamya’da kullanıldığıyla ilgili bulgular da var. Çin’deki bunlardan bağımsız ama tarihsel olarak biraz daha sonra sanırım.
      Şemsiyeleri ben çok seviyorum ama bir de şu taşıma derdi olmasaydı :)

Bir Cevap Yazın

