Korece Dilbilgisi – Ekler – 2

Korecede kullanılan eklere devam. Bu yazıdaki ve önceki yazıdaki ekler öğrenildiğinde Korecedeki tüm ek yapısı hemen hemen tamamlanmış oluyor. Yani ek sayısı o kadar da fazla değil. Geriye sadece kelimelerin anlamlarını öğrenmek kalıyor.

– ‘ile’ Edatına Karşılık Gelen Ek 으로 / 로 (ıro / ro)

Türkçe’deki ‘ile’ edatının kelimelere ek olarak gelmesine benzer şekilde Korece’de de aynı görevi gören bir ek vardır. Bu ek, bir işi yaparken kullanılan yöntemi ya da araçları belirtirken kullanılır. Sessizle biten kelimeler için 으로 (ㄹ harfi hariç) ve sessizle bitenler için 로 kullanılır.

연필 그림을 그렸다
(yonpillo kıromıl kıryodda) Kalemle resim çizdim.

비행기 섬에 갔다
(pihenggiro some kadda) Uçakla adaya gittim.

– Çıkma ve Yönelme Eki 에서, 까지 (eso, ggaci)

Bu iki ek yer ve zaman için kullanılır ve birlikte kullanıldıklarında, ‘bir yerden başka bir yere’ ya da ‘bir zamandan başka bir zamana’ anlamlarına karşılık gelirler.

에서 학교까지
(çibeso hakyoggaci) Evden okula

1시에서 2시까지
(ilşieso işiggaci) Saat 1’den saat 2’ye

에서 eki yerler için tek başına kullanıldığında bulunma hâl ekine karşılık gelir.

일식집에서 초밥을 먹었다
(ilşigcibeso çobabıl mogodda) Japon restoranında suşi yedim.

– ‘Sadece’ Eki 만 (man)

Bu ek, isimlerin sonuna eklenir ve ‘sadece’ anlamına gelir.

아빠 TV를 보셨다
(abbaman TVrıl boşodda) Sadece babam TV izledi.

마셨다
(mulman maşodda) Sadece su içtim.

‘Sadece’ anlamını kuvvetlendirmek için cümleye 오직 (ocik) ifadesinin eklendiği de olur.

오직 먹었다
(ocik naman mogodda) Sadece ben yedim.

만 ifadesi fiillerden sonra da kullanılabilir ve bu durumda, yapılan eylemin tekliğini belirtir.

나는1주일 동안 한국어 공부하기 했다
(nanın ilcuil tongan hangugo kongbuhagiman hedda) Ben bir hafta boyunca sadece Korece çalıştım.

– İyelik Eki 의 (yi)

İsmin sonuna eklenen iyelik eki yazı dilinde 나의 (nayi – benim) ve 너의 (noyi – senin) olarak yazılmasına rağmen konuşma dilinde 내 (ne – benim) ve 네 (ne (ni olarak okunur) – senin) şeklinde kullanılır.

내 차
(ne ça) Benim arabam.

네 신발
(ni şinbal) Senin ayakkabıların.

Bunun dışında, özel isimler için ismin sonuna 의 eklenerek kullanılır (konuşma dilinde bu ek çoğunlukla eklenmez).

Bu yazı Kategorisiz içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

6 Responses to Korece Dilbilgisi – Ekler – 2

  1. hayaldefteri dedi ki:

    Netten Korece öğrenebilmek için birçok site dolaştım ama hiçbiri bu kadar anlaşılır ve açıklayıcı değildi. Paylaşım için teşekkürler..

  2. Rahime Klç dedi ki:

    “hayaldefteri” haklı çok teşekkürler eline sağlık… ;)

  3. Ece dedi ki:

    Acaba bu resimlerini paylaştığınız kitabın adı ne? Bende birkaç tane korece öğrenmek için kitap var ama pek yeterli olmuyor da. :)

  4. nuran dedi ki:

    kesinlikle çok çok güzel anlatım.bende o kadar kitap ya da nette baktım burda anladığımın yarısını bile anlamamıştım.çok güzel mükemmel açıklamışsınız.elinize sağlık teşekkür ederiz

  5. aysun çakır dedi ki:

    Çok yardımcı oldu teşekkür

Bir Cevap Yazın

