Jjimjilbang ve Ondol

Kore dizilerinin vazgeçilmez mekânlarından birisi de bilindiği gibi jjimjilbang(찜질방)lardır. Esas çiftimiz ya da yan karakterlerden bazıları jjimjilbanga gidip birşeyler yapmazsa o dizi diziden sayılmaz diye gizli bir kural olduğundan şüphelenmeye başladığım bile olmuştu. Bu yerler tabii ki hamamdan başka bir şey değil, ya da Fincesini söylemek isterseniz sauna da diyebilirsiniz. Tamam, ekstra bazı özelliklere sahip oldukları doğru, ama esas işlevleri bu. Fakat bu kadar yaygınlıkta ilgi görmelerinin nedeni de zaten işte bu esas işlevinin dışındaki ekstra özellikleri. Kore dizisi izleyicileri de genelde bu yan özellikleriyle karşılaştığından bunların neler olduğunu gayet iyi biliyor olmalılar. Genelde dizilerde jjimjilbang olarak görünen kısım, dinlenme salonunun olduğu bölüme karşılık geliyor. Tahta zemin üzerinde, tek tip kıyafetler giyen ve kafalarında havlularla uzanıp yatan, televizyon izleyen, oyun oynayan insanlar. Tabi burası 7 gün 24 saat açık olduğu için, geceyi orda geçiren insanlar. Hatta dahası, restoranlar, internet odaları, yüzme havuzları vs.

İşin esas kısmı ise değişik sıcaklıktaki hamamlardan oluşuyor. İşte beni bu mekânlardan soğutan durum da burda ortaya çıkıyor. Derece derece artan sıcaklıktaki odalara sırayla giriliyor. 30 °C’den başlayıp 60 °C’ye kadar uzanan sıcaklıklar için makul diyebilirim ama sonrası olacak iş değil. 70 °C, 80 °C ve hatta 90 °C! Bu sıcaklıktaki bir ortamın insan yaşamı için elverişli olduğundan şüpheliyim. Deneyenler, çıktıktan sonra ferahladıklarını söylüyorlar ama kendi adıma denemeyi düşündüğümü hiç sanmıyorum. Ben oraya girsem direk buharlaşırım sanırım, zaten sıcaktan hoşlanmıyorum, bir de 70 °C’lik bir ortamda bulunsam, ya da sadece hayal etmem bile bayılmam için yeterli olabilir muhtemelen.

Dinlenme salonlarının zemininin tahta olması, ondol(온돌) sistemiyle ısıtılmalarıyla ilgili. Korenin geleneksel ısıtma sistemi olan ondol, zeminden ısıtma anlamına geliyor. Kore’deki birçok otel ve guesthouse’da da bu sistem kullanılıyor. Kore’deki bu durum hakkında önceden bilgisi olmayan bir yabancı, otelde yataktan kalkıp da yere bastığı anda büyük bir şok yaşayabilir. Çünkü bazı durumlarda bu zemin ısıtması çok yüksek sıcaklıklarda olabiliyor ve yere çıplak ayakla basmak olanaksız hale gelebiliyor.

Ondol sistemi aslında güzel bir yöntem, kulağa hoş geliyor evet, ama sıcaklık çok yükseldiğinde gece uyumayı zorlaştırabiliyor. Benim gibi kolay uyuyabilen birisi bile bu durum karşısında gece uyuyamayıp, otel odası yerine kaynar bir kazanın içinde olduğuyla ilgili kâbuslar görmüşse ortada bir tuhaflık var demektir. Ama bu benim sıcaktan çok hoşlanmamamla da ilgili olabilir tabii. Yine de yolunuz Kore’ye düşerse ondola karşı hazırlıklı olun derim.

Bu yazı Kategorisiz içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Jjimjilbang ve Ondol için 7 cevap

  1. kimbapsushi dedi ki:

    Şu yaz günü okuyunca sıcaktan en az senin kadar nefret ettim, kışın tekrar düşünebilirim.
    Sıcaklığı bir kenara bırakırsak, dizilerde gördükçe bana çok cazip geliyor. Rahat kıyafetlerle otur muhabbet et. (böyle bir şey neden cazip geldi anlamadım ben de) Benim hoşuma gitmeyen ise buralarda oturup çatlayana kadar yedikleri haşlanmış yumurtalar. Yanında çayı, ekmeği olmadan onca yumurtayı arka arkaya lüpletmek biraz garip, onu yapamam işte:)
    Bir de şu ilk resimdeki gibi hep beraber uyumaları da acayip, Türkiye’de öyle bir ortamı hayal bile edemiyorum:S

    • 희망 dedi ki:

      Sanırım ben kışın bile düşünemem :) Muhabbet kısmı ilginç olabilir belki ama yumurta kısmı yanında başka şeyler olsa bile bana pek hitap etmiyor açıkçası. Beraber uyuma konusunda da haklısın, o durum pek buralara göre değil :)

  2. evisirtinda dedi ki:

    Sıcağı oldum olası sevmedim, sevemedim. Soğugu her zaman tercih ederim. Kışın belki eğlenceli olabilir ama yine de benden uzak dursunlar. Kim’in de dediği gibi o yumurtalar beni iyice soğutuyor. Iykk nası kötü kokuyordur orası. Ben sadece dizilerde izleyip durayım öylesi daha iyi sanki :)))

  3. mavi dedi ki:

    bide sanırım gecelik ücreti çok ucuz olduğu için tercih ediliyormuş. Yani yarın bir gün yolum oraya düşerse bende mecbur böyle bir yere kapağı atacağım :D Ama sıcaklık fena imiş gerçekten. Ben bayılırım direk zaten. Kaplıcaya bile o kadar heves etmeme rağmen gidemiyorum =/

    • 희망 dedi ki:

      Ucuzluk için tercih edilebilir evet, ama yine de keseye uygun guesthouselar da var, onlarda kalmak daha iyi bence. Sıcaklık olayına hiç girme zaten, bana tamamen uzak bir durum.

  4. dimet dedi ki:

    ben bişeyi çok merak ediyorum saygıda kusursuz görünüyolar bana … genel olarak gerçekten oralarda (hamam dicem ) hamamlarda hakkatten rahat rahat uyuyabiliyorlar mı? çok mu inançlılar çok mu saygılılar birbirlerine ? aslında bide çekingenlermi? filmlerden öyle bir hisse kapıldım … son bişey daha yabancılara pek sıcak kanlı olmadıklarını duyuyorum birazda ırkçımılar , kibirlimiler? nedir gözlemlerinizi gerçekten merak ediyorum …

Bir Cevap Yazın

